poniedziałek, 1 stycznia 2018

Tran, który polecam - Rosita Cod Liver Oil

Suplementacja kwasami omega-3 budzi wiele kontrowersji. Nie raz wspominałam o niej na blogu, dlaczego jest taka ważna, np. w [tym poście]

Dla przypomnienia:
"Omega-3 wspomagają rozwój układu nerwowego, zwiększają elastyczność ścian naczyń należących do układu krążenia, przeciwdziałają zapaleniom i infekcjom, a także ograniczają powstawanie komórek tłuszczowych. Omega-6 działają w odwrotną stronę. Przyczyniają się do tworzenia tkanki tłuszczowej, utwardzają komórki, pomagają w krzepnięciu krwi oraz prowadzą do rozwoju stanów zapalnych."

Tymczasem w większości naszych diet omega-6 przewyższa nawet 30 krotnie ilość kwasów omega-3.
Prawidłowy stosunek omega3:omega6 to 2:1 (różne źródła różnie podają, ten uważam za najsłuszniejszy) jednak ciężko jest to liczyć. Wystarczy po prostu ograniczyć tłuszcze roślinne (olej z pestek dyni, lniany, wszystkie orzechowe -migdałowy, z orzechów włoskich czy laskowych, a także słonecznikowy, z pestek winogron, z ryżu, z ogórecznika i inne - jak widać wprowadzenie tych olei do diety wcale nie oznacza ich prozdrowotnego działania), a podwyższyć podaż kwasów omega-3, suplementując je w kapsułkach, albo spożywając tran.



CZYTAJ DALEJ
niedziela, 31 grudnia 2017

Podsumowanie roku 2017

Nie piszę tego podsumowania, dlatego, że kończy się rok i tak wypada.
Piszę, bo czuję ogromną potrzebę wypisania się. I czuję potrzebę podzielenia się tym z Wami.


Moje wpisy osobiste, szczególnie ten [kiedy życie staje się obojętne] spotkał się z niesamowicie pozytywnym odzewem. Pisanie bloga jest pewną formą autoterapii i nie powiem, ale sam blog pozytywnie odmienił moje życie.
Początkowo przerażał mnie moment, kiedy ktoś podchodził do mnie i mówił: "Podziwiam Cię. Za odwagę, za determinację w walce z chorobą, że nie jesz glutenu, nabiału, że jesteś konsekwentna w swoich działaniach, że tyle podróżujesz, że masz swoje zdanie, że tak sobie świetnie radzisz, jesteś dla mnie inspiracją... "
CZYTAJ DALEJ
środa, 27 grudnia 2017

Tort "rafaello"


Obłędnie kokosowy, łatwy w przygotowaniu, bez pieczenia. Bezglutenowy i bez nabiału. Nie jest w 100% paleo, ponieważ jest na bazie ryżu, jednak jeśli pozwalacie sobie od czasu do czasu na zboża, to koniecznie musicie go wypróbować!
Tort zrobiłam na święta, w założeniu miał nazywać się "śnieżka", jednak jego smak zdecydowanie przypominał mi czasy dzieciństwa, jedząc rafaello.
Biały ryż jest jedynym ze zbóż, na które sobie od czasu do czasu pozwalam. Zarówno w tradycyjnej formie np. ryż z jabłkami czy cynamonem, jak i sajgonek z papieru ryżowego, makaronu ryżowego czy mąki ryżowej z której można tworzyć cudowne przepisy - ma właściwości bardzo zbliżone do pszennej. Dobrze ugotowany ryż ma właściwości zaparciotwórcze i jest pomocny przy zatruciach pokarmowych. Jest to jednak zboże i nie każdemu musi służyć, wg. mnie jest jednak najbezpieczniejsze. Mi np. nie służy kasza jaglana, na którą bardzo źle reaguję.
CZYTAJ DALEJ
wtorek, 26 grudnia 2017

Pralinki z nadzieniem truskawkowym


Przygotowując świąteczne wypieki została mi nadwyżka gorzkiej czekolady. Kiedy tak zastanawiałam się, co tu jeszcze wykombinować, mama woła, że w zamrażarce został jeszcze cały pojemnik truskawek. Sprawdzam - foremki na pralinki w domu rodzinnym są. Gorzka czekolada jest. Truskawki są. Nic więcej do szczęście nie potrzeba! Czy czekolada i truskawki to nie jest połączenie idealne? (No, dobra jest jeszcze [czekolada i whiskey]). A przepis jest banalny, potrzeba jedynie odrobiny cierpliwości do smarowania foremek...
CZYTAJ DALEJ
niedziela, 5 listopada 2017

Konferencja nt. zdrowego odżywiania - będę prelegentką!


Serdecznie zapraszam wszystkich zainteresowanych tematyką zdrowego odżywiania, szczególnie w kontekście medycyny holistycznej na pierwszą konferencję skierowaną dla studentów!

Mam przyjemność być nie tylko jedną z organizatorek, ale także ...prelegentką! 
CZYTAJ DALEJ
sobota, 4 listopada 2017

Co jem w podróży?


Chyba każda osoba, która ma jakieś dietetyczne restrykcje, nie ważne czy to narzucone przez siebie samego, czy też z powodów zdrowotnych - za każdym razem, kiedy trzeba wyjść z domu, zadaje sobie to pytanie "CO JA TAM BĘDĘ JADŁA?!"

I nie ważne, czy wybiera się na 8h zajęć na uczelni, do znajomych, na imprezę rodzinną, czy może idzie po prostu na 8h do pracy. Zawsze trzeba pomyśleć o tym wcześniej, bo kiedy okaże się, że mamy akurat gastrofazę, a jesteśmy albo w miejscu typu "in the middle of nowhere" gdzie nie ma żadnego cywilizowanego sklepu, albo u znajomych czy rodziny u których znajdziecie tylko pszenne pieczywo, ciasteczka, chipsy, paluszki, lody i w ogóle "sram i rzygam" na sam widok można się trochę poirytować "dlaczego ja nie mogę jeść jak inni?!"

CZYTAJ DALEJ
sobota, 28 października 2017

Mini kanapki z kalafiora


Tym razem pomysł zrodził się przy okazji babskiego spotkania pt. "gossip girls" - serdecznie pozdrawiam całą ekipę :3!
Jak wyglądają moje paleo przekąski na imprezę?
Oprócz [pralinek z whisky][marchewkowego tortu] postawiłam także na coś wytrawnego - wiadomo, najprościej jest przygotować kanapki. Czy "kanapki" to zawsze chleb, masło, ser i szynka? Niekoniecznie!
Na spotkanie przygotowałam m.in. [kanapki z cukinii] - specjalnie dla Eli, która była akurat w trakcie postu warzywno-owocowego dr. Dąbrowskiej, a dla reszty kalafiorowe kanapki, a dokładniej placki, które zastąpiły chleb ;)
Jak wiecie, uwielbiam wplatać we wszystkie moje przepisy warzywa, dlatego tym razem zainspirowana [pizzą na spodzie z kalafiora] postanowiłam przygotować wersję "mini".

CZYTAJ DALEJ
piątek, 27 października 2017

Tort marchewkowy (bezglutenowy)


Czy tort zawsze musi kojarzyć się z ciężkim kawałkiem ciasta, obładowanego do granic możliwości cukrem oraz bitą śmietaną? Oczywiście, że nie! Tort można bez problemu przygotować w wersji paleo, czyli bez glutenu, zbóż oraz nabiału. Co więcej, można dodać także jakieś warzywo - np. marchewkę, aby zyskać na lekkości i wartościach odżywczych. 
Zapraszam po przepis na najlepszy tort, jaki możecie zaserwować na imprezie w stylu paleo!
CZYTAJ DALEJ
piątek, 22 września 2017

Deser limonka-kokos (AIP)


Nic tak nie podkręca słodyczy miodu i mleka kokosowego jak kwaśna limonka! Uwielbiam takie połączenia. Dzisiaj prosty i szybki przepis na deser, zgodny z protokołem autoimmunologicznym. W zależności od tego, czy lubicie bardziej kwaśne, czy bardziej słodkie można dodać więcej soku z limonki lub miodu. Można także dodać ulubione owoce.

CZYTAJ DALEJ
czwartek, 14 września 2017

Pralinki z whisky

Kiedy dostajesz w prezencie całą butelkę whisky i nie wiesz co z nią zrobić... 

Ostatnio moje posiłki to głównie warzywa sezonowe z kotletami, omletami albo plackami. Udało mi się przejść na jakiś czas na detoks cukrowy - wyeliminowałam ze swojej diety większość owoców. Pomimo, że podobno tarczyca lubi węglowodany, ja najlepiej czuję się na diecie białkowo-tłuszczowej - mam wtedy największy poziom energii. I tym się właśnie staram kierować, nie artykułami, a własnym organizmem.

Jednak wszystko jest dla ludzi, a, że jestem hedonistką, to ostatnio postawiłam na "cheat day". a raczej "cheat week" i przygotowałam ciasto [solony karmel], pralinki oraz lody czekoladowe (wkrótce przepis!)  odkrywając nowe smaki  -zaskakujące połączenie soli i cukru, czy whisky z czekoladą - dawno nie jadłam nic tak pysznego :3 
CZYTAJ DALEJ
TOP

Konsultacje dietetyczne

Konsultacje dietetyczne
Indywidualny, 14-dniowy plan diety wraz zaleceniami dotyczącymi suplementacji specjalnie dla Ciebie - w oparciu o Twój stan zdrowia, wyniki badań, preferencje smakowe.