niedziela, 17 listopada 2019

Czekolada z nasionami konopii

Życie jest za krótkie na byle jaką czekoladę! :D Naturalna, zdrowa wersja, odpowiednia na diecie ketogenicznej oraz paleo. Banalnie prosta i szybka w przygotowaniu. Idealne połączenie kakao wraz z solą i moim ostatnio ulubionym super food - nasionami konopi!
Nasiona konopi (niełuskane) to źródło witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5, C, E i A, kwasów omega-3, minerałów takich jak fosfor, magnez, żelazo - niezbędnych szczególnie osobom cierpiącym na Hashimoto. Charakteryzuje je słonecznikowo-orzechowy smak, co czyni je uniwersalnym dodatkiem zarówno do dań wytrawnych - sałatki, mięs, jak i słodkich - owsianki, ciasta, ciasteczka. 



CZYTAJ DALEJ
poniedziałek, 4 listopada 2019

Hummus z groszku z olejem konopnym


Hummus - symbol zdrowego odżywiania, diety roślinnej, wegetariańskiej. Hummus w j.arabskim oznacza "ciecierzyca", ponieważ właśnie z tej rośliny jest najczęściej przygotowywany. Hummus to uniwersalny krem/sos/dip/pasta mająca swoje korzenie na Bliskim Wschodzie oraz w Północnej Afryce (o prawa do zastrzeżenia nazwy oraz przepisu wciąż spiera się Liban, Kair, Turcja, Izrael, Grecja oraz Turcja). Najprostszy przepis to zmiksowana, ugotowana ciecierzyca z dodatkiem tahiny (pasta z sezamu), oliwy, czosnku oraz przypraw.
Rzadko jem hummus, ponieważ w swojej diecie unikam roślin strączkowych, szczególnie soji, ciecierzycy, czy bobu. Choć przez wegan oraz wegetarian są uznawane za wspaniałe źródło białka, a także żelaza, cynku, jednak jeśli spojrzeć na ich profil odżywczy - zawierają więcej węglowodanów niż białka. Co prawda zawierają trochę witamin czy minerałów, ale przez obecność kwasu fitowego, nie są odpowiednio dobrze wchłaniane. Do strączków należą: zielona fasola, zielony groszek, soja, fasola, bób, groch, ciecierzyca, soczewica, koniczyna, lucerna i łubin. Dlaczego unikam nadmiernego spożycia strączków? Ponieważ zawierają wiele substancji antyodżwyczych:
CZYTAJ DALEJ
niedziela, 3 listopada 2019

Ziołowe krakersy (AIP)

CZYTAJ DALEJ
poniedziałek, 28 października 2019

Sałatka z grillowanym kurczakiem, pomarańczą i dynią z dressingiem konopnym


Do stworzenia tego przepisu natchnęła mnie moja współlokatorka, którą zobaczyłam jak maszerowała do kuchni z wielkim, wiklinowym koszem (tak, to ten w tle :D), wypełnionym dyniami (pozdrawiam Agata!). W lodówce miałam akurat swoją dynię, z którą nie miałam pomysłu co zrobić, no ale sezon, jesień no i tak wyszło, że kupiłam. A ona leżała tak któryś dzień, już w lodówce i czekała, aż ją wykorzystam.
Wzięłam więc wszystko, co miałam akurat do szybkiego zużycia i tak powstał przepis na jesienną sałatkę, do przygotowania w 15 minut. Dynia bardzo dobrze komponuje się z pomarańczą, a pomarańcza z imbirem i cynamonem. Do tego gęste odżywczo nasiona konopi i obiad / kolacja gotowa!
CZYTAJ DALEJ
środa, 9 października 2019

Wegańskie brownie z batata


Ciasto z warzywem? Ale jak to? Jestem zachwycona, jak bardzo popularne i łatwo dostępne stały się bataty w wielu marketach w Polsce. Nic, tylko czekać na frytki z batatów w każdym lokalu gastro, a na półkach w sklepach zaczną pojawiać się gotowe chipsy z batata czy mąka z batata <3 Póki co, przetwory z batata trzeba robić samemu. Ja nie narzekam, bo gotować bardzo lubię. Dziś przed Wami przepis na ...brownie! Wegańskie, bez glutenu, bez nabiału i bez jajek. Słodzone ksylitolem. Mocno wilgotne i mocno czekoladowe. Dla zwolenników ciast, które same rozpływają się w ustach. Dla wszystkich uzależnionych od czekolady. Szczególnie tej gorzkiej. Batat świetnie skleja wszelkie ciasta dzięki zawartości skrobi, nadaje delikatnej słodyczy, ale nie jest też wyczuwalny w smaku ;) Przy okazji obniża kaloryczność ciasta i nadaje mu "lekkości".
CZYTAJ DALEJ
niedziela, 29 września 2019

Ciasto bounty - bezglutenowe paleo keto


Rzadko piekę ciasta. A jeśli już piekę, to takie "bez pieczenia"... :D
Jestem z tych, dla których - im szybsze i prostsze w wykonaniu - tym lepiej. Co wcale nie oznacza, że musi być gorszej jakości - wręcz przeciwnie - wszystkie ciasta są bezglutenowe i bez nabiału. Oczywiście muszę wspomnieć, że na co dzień nie ciągnie mnie do słodyczy (no, może poza ~90% gorzką czekoladą czy surowymi ziarnami kakao <3), dlatego aby przygotować przepis na jakieś paleo słodycze potrzebuję specjalnej okazji. Tak było i tym razem - urodziny mojej przyjaciółki! Tak właśnie powstało ciasto "paleo bounty". Przygotowanie zajęło mi łącznie ok 20 minut. Poniższe ciasto zawiera same zdrowe składniki - żelatyna, mleko kokosowe, wanilia, kakao, gorzka czekolada, olej kokosowy i mąka kokosowa.
CZYTAJ DALEJ
środa, 18 września 2019

Paleo tortilla wege (AIP) - tylko dwa składniki!

Dobra wiadomość dla wszystkich alergików - tortillaaaaa! Bezglutenowa, bez laktozy, bez jajek - tylko z 2 składników. Odkąd do mojej kuchni zagościła tapioka, zdążyłam zrobić już niezłe ciastka, ciasto, omlety, placki, chlebki, gofry, a także tą przepyszną tortille ze zdjęcia. <3 Niestety nie wszystko zdążyłam sfotografować (było zbyt dobre i zbyt szybko skonsumowane albo po prostu przepis jest w fazie testów), ale tortilla musiała się pojawić jako pierwsza!
Co prawda jem jajka i jeśli mam taką potrzebę, to robię sobie tortille ze zwykłego omletu, jednak ...ileż można jeść takie jajeczne tortille. Poza tym zdaje sobie sprawę, jak wiele osób nie toleruje jajek, zbóż, nabiału czy też jest po prostu na diecie AIP (protokół autoimmunologiczny).
    Pomysł idealny na śniadanie, obiad czy kolacje - możecie zjeść jako typową tortillę z dodatkiem warzyw (sałata, czerwona cebula, papryka, pomidor, oliwki)  i mięsa (u mnie szynka wolnogotowana, może być też boczek, szynka parmeńska, smażony lub gotowany kurczak), albo na słodko np. z dżemem, owocami, kremem czekoladowym (np. na bazie awokado) czy orzechami.
Ekstra szybka w wykonaniu, paleo, keto, wege, plastyczna, sycąca i hipoalergiczna :D Czego chcieć więcej?
CZYTAJ DALEJ
niedziela, 25 sierpnia 2019

Letnie ciasto z owocami (paleo)


Rzadko piekę ciasta, ciasteczka, jakiekolwiek słodycze... Po pierwsze dlatego, ze w ogóle mnie do nich nie ciągnie, zdecydowanie wolę przygotować sobie jakąś tłustą zapiekankę czy tartę na wytrawnie. Po drugie - nie mam za bardzo okazji, a samej dla siebie mi się po prostu nie chce (no chyba, że w nagrodę za zdany egzamin :D). Mam mnóstwo zapisanych przepisów na ciekawe ciasta zgodne z paleo, AIP czy keto, ale jak już przychodzi co do czego, to jak zwykle improwizuje. Bo w tym przepisie nie pasuje mi mi żelatyna, do tamtego nie mam orzechów, a trzeci jest zbyt skomplikowany i czasochłonny.
W końcu nadarzyła się okazja - Urodziny Dziadka, postanowiłam więc coś w końcu upie. Zmobilizowałam się i kupiłam wszystkie składniki - miał być sernik z kalafiora, zgodny z protokołem AIP. Wchodząc do kuchni stwierdziłam, że to za dużo roboty. Wyszło spontanicznie, to moje pierwsze eksperymenty z tapioką. Jajek nie dodałam, ale są migdały, więc na AIP trzeba będzie je zastąpić np. mąką kasztanową (ciasto będzie wtedy miało bardziej orzechowy posmak, można dodać wtedy więcej erytrolu). Ciasto wyszło bardzo delikatne, wilgotne, mocno owocowe, lekko kwaśne (dzięki porzeczkom).
CZYTAJ DALEJ
sobota, 24 sierpnia 2019

Keto lody kokosowe z borówkami (AIP)


Lato 2019 niewątpliwie zaskakuje pogodą. Ledwo schowam jesienną ramoneskę, w której zdążyłam 3 razy zmarznąć i przemoknąć, a już zapowiada się kolejna fala upałów ~31 stopniowych. Ciężko nadążyć za tą pogodą, niczym za trendami co jest zdrowe, a co jednak nie. Jedno jest pewne - badania naukowe po raz kolejny dowiodły, że kokos świetnie nadaję się dla osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne, z zaburzeniami hormonalnymi, będących na diecie ketogenicznej, nisko węglowodanowej, chorych na cukrzycę, mających problemy z trawieniem tłuszczy (olej kokosowy posiada łańcuchy tłuszczowe średniej długości, przez co trawi się tylko w 3 etapach, w przeciwieństwie do innych tłuszczy np. zwierzęcych, trafia prosto do wątroby, gdzie przetwarzany jest na energię), a także sprawdza się przy diecie anty-candida (posiada właściwości przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe). Pewne jest także to, że w taki upał najlepiej wchodzą ...lody. Na śniadanie, na obiad, na kolacje. Połączmy te dwa fakty - zróbmy lody kokosowe! Bez cukru, wegańskie, lekkostrawne, z niskim IG, tradycyjnie bez glutenu i laktozy.
CZYTAJ DALEJ
czwartek, 22 sierpnia 2019

9 sposobów na przyspieszenie metabolizmu

Metabolizm to wszystkie reakcje chemiczne zachodzące w Twoim organizmie. To własnie dzięki tym reakcjom Twoje ciało żyje. To dzięki nim chodzisz, skaczesz, myślisz, śpisz, biegasz, jesz...
Przez niektórych metabolizm błędnie interpretowany jest jako przemiana materii powiązana z ilością kalorii jaką spalasz. Błędnie wiele osób uważa, że są otyli, bo u nich to genetyczne. Ja wcale nie wątpię w genetykę i że jesteśmy "zakodowani" - ale metabolizm to na prawdę skomplikowany temat-rzeka i wpływa na niego niezliczona ilość czynników. Śmiem twierdzić, że jesteśmy w stanie "oszukać tą genetykę" i dzięki małym nawykom przyspieszyć go. Wbrew temu co mówi babcia Frania, że z wiekiem to metabolizm zwalnia i wszyscy i tak będziemy grubi. Wierzę, że można i w wieku 75 lat mieć dobrą kondycję i szybki metabolizm.
A po co mi ten szybki metabolizm? Dzięki temu mogę jeść więcej, mam więcej energii, mogę więcej zdziałać, jestem po prostu ...zdrowsza i szczęśliwsza, dobrze czuję się w swoim ciele. Co to za życie, kiedy Twój metabolizm nie pozwala Ci na zjedzenie awokado z bekonem czy potrójnej porcji paleo lodów bounty?!
CZYTAJ DALEJ
TOP