poniedziałek, 27 stycznia 2014

11 mąk paleo

Dieta paleo wyklucza zboża, a zatem wydaje się, że praktycznie wszystkie mąki - od tych najłatwiej dostępnych i najtańszych- pszenna, żytnia, kukurydziana po te, które łatwo można zrobić samemu mieląc ryż czy kasze- ryżowa, gryczana, jaglana.

Będąc na diecie paleo wbrew pozorom możemy także cieszyć się smakiem, ciastek, ciast, tortów, muffinek, naleśników, placków, pizzy, tortilli, kotletów, tyle że z zyskiem dla zdrowia ;)

Jaką mąkę wybrać?

1. kokosowa
"Mąka kokosowa nie tylko dobrze smakuje, ale jest także bardzo zdrowa – ma niską zawartość tłuszczu, całkowicie nie zawiera cholesterolu, glutenu i fityn, a jest za to bogata w białko – około 20% i błonnik – około 40%! (...) Mąka kokosowa nadaje się do pieczenia, jako dodatek do deserów, sosów, koktajlów, musli, sałatek owocowych czy jogurtu."
"Mąka kokosowa pozyskiwana jest z miąższu orzechów kokosa, który suszy się w taki sposób, aby nie uszkodzić jego struktury oraz odtłuszcza się. Tak otrzymaną masę mieli się w celu otrzymania śnieżnobiałej mąki, która pachnie bajecznie kokosowo i pozwala marzyć o egzotycznych plażach! Dzięki procesowi odtłuszczenia, mąka kokosowa ma cztery razy mniej kalorii i tłuszczu niż wiórki kokosowe. Tłuszcze pozyskiwane podczas odtłuszczania miąższu są następnie wykorzystywane do produkcji oleju kokosowego."

źródło





możemy kupić ją w sklepach ze zdrową żywnością lub przez internet



albo zrobić samemu:


Zamiast mąki kokosowej można użyć zwykłych wiórków z paczki. Po prostu potrawa będzie miała trochę inną konsystencje i smak.
Wystarczy np. wymieszać wiórki z jajkami i zapiec w piekarniku - szybkie i proste ciastka kokosowe.

Przepisy z mąki kokosowej znajdziecie w tej książce, którą często poleca się w internecie:
Ja na szczęście nie mam problemu z pomysłami na nowe przepisy :D


-moje ulubione wiórki, z lidla, bez siarki!
2. lniana
Ma orzechowy smak. Uniwersalna- do pieczenia na słodko (ciastka, muffiny, gofry) i wytrawnie (chleb, placki). Możemy zrobić ją samemu - poprzez zmielenie nasion lnu, albo kupić gotowe, zmielone, które niekoniecznie nazywają się "mąka" ;)








3. migdałowa
Ta nadaje się głównie do deserów.  O np. takich: 


Możemy kupić gotową mąkę migdałowę, zrobić samemu poprzez zmielenie migdałów, lub kupić gotowe, mielone migdały:


4. z orzechów włoskich (tak samo z laskowych, arachidowych, pekan i innych o których nawet nie mam pojęcia)





5. mąka z tapioki
"Tapioka jest skrobią pozyskiwaną z korzenia manioku. Zawiera lekkostrawne węglowodany i niewiele białka. Jest hipoalergiczna i pozbawiona smaku. Nie zawiera glutenu i cholesterolu. Używana w kuchni indyjskiej i innych południowo-azjatyckich,"
Szczerze mówiąc o tapioce wiem nie wiele, jednak postanowiłam ją tutaj zamieścić:



6. żołędziowa
O tej mogę wypowiedzieć się trochę więcej, ponieważ akutalnie takiej używam. Kupiłam, bo było dosyć tania w porównaniu do innych mąk w sklepie z eko żywnością, mniej więcej 15 zł za kg. 


"W porównaniu z mąka zbożową jest kilkakrotnie bogatsza w potas, wapń i magnez , czyli kluczowe dla zdrowia składniki mineralne. Mąka ta jest bardzo bogata w witaminy z grupy B. Zawiera także dużo cennego dla funkcjonowania przewodu pokarmowego błonnika oraz ponad 5% nienasyconych kwasów tłuszczowych."

źródło

Robię z niej ciastka, dodaje do omletów, robiłam z niej gofry - a także kawę. 1 łyżeczka mąki + woda + mleko kokosowe, ew. miód - bardzo pożywna i zaspokaja głód.



Można kupić też coś takiego- prażone mielone żołędzie z przyprawami, pod nazwą "kawa żołędziówka":



"Jest to bardzo zdrowa, posilna i wzmacniająca kawa. Daje uczucie sytości, wzmacnia żołądek, wątrobę i śledzionę. Pomaga zlikwidować zaburzenia żołądkowe. W dawnych czasach pita była zarówno na dworach, jak i w wiejskich chatach, szczególnie przez osoby osłabione, po przebytych chorobach oraz jako środek ogólnie wzmacniający"

Kawę czy mąkę można zrobić samemu: mniej więcej tak niestety jak dla mnie za dużo zachodu...


7. kasztanowa

"Jest lekkostrawna, zalecana przy dolegliwościach żołądka. Bogata w cukry o wolnym wchłanianiu, co ma znaczenie przy długim wysiłku fizycznym czy intelektualnym, dlatego polecana dla sportowców lub osób uczących się również w celu zwiększenia ogólnej wydolności energetycznej, wytrzymałości i kondycji.

 Jadalne kasztany spożywa się również w celu wzmocnienia kości i stawów."
źródło

Nadaje się zarówno do potraw słodkich i wytrawnych.



8. ziemniaczana
Łatwo-dostępna, bezglutenowa skrobia ziemniaczana. Ma działania "sklejające". Nadaje się raczej jako dodatek do innych mąk, w niewielkich ilościach, np do placków.


9. dyniowa
 Można ją oczywiście zrobić samemu mieląc pestki dyni, lecz wyjdzie wtedy dosyć tłusta, gotowe mąki są zwykle odtłuszczane. 

"Pestki dyni to bogactwo wielu składników odżywczych. Zawierają mnóstwo tokoferolu, czyli witaminy E która zaliczana jest do antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Witamina ta, zapobiega tworzeniom się skrzepów we krwi i odczynom zapalnym. Zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych oraz spowalnia procesy starzenia się organizmu.


Występujący w pestkach dyni w dużej ilości magnez dzięki swoim właściwościom uspokajającym i rozluźniającym, posiada szczególnie dobroczynne działanie dla zapracowanych i żyjących w stresie osób. Pełni również rolę ochronną w zapobieganiu miażdżycy. Nasiona dyni zapobiegają przerostowi prostaty, warto więc jeść je regularnie, nie dopuszczając do rozwoju choroby. Ponadto skutecznie zwalczają pasożyty jelitowe."

10. słonecznikowa
"Pestki słonecznika zawierają ok. 24% białka (więcej niż mięso),tłuszcz, zależnie od odmiany, to od 25 do 38%. Zawierają także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Słonecznik jest także bardzo bogaty w witaminę E, a także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - A i D. Nie brak też w nasionach witamin z grupy B - Warto podkreślić, że pestki są jednym z najbogatszych źródeł B6. Witamina ta razem z cynkiem (którego słonecznik ma sporo) jest doskonałym środkiem na ładną i gładką cerę, zwalcza łojotok i zapobiega tworzeniu się pryszczy. Wiadomo także, że jest lekarstwem przy dolegliwościach z prostatą. Pestki słonecznika mają dwa razy więcej żelaza od rodzynek , uznawanych za jedno z najbogatszych w naturze źródeł tego mikroelementu. Mąka słonecznikowa dzięki słodkiemu smaku jest doskonałym składnikiem do pieczenia ciast i pieczywa. Dużą jej zaletą jest możliwość spożywania na surowo, co rozwija wachlarz jej zastosowań w kuchni. Stosowana także do posypywania płatków śniadaniowych i kanapek urozmaica smak i dostarcza naszemu organizmowi sporą dawkę witamin."
źródło

Podobnie jak mąka dyniowa, jest dosyć tłusta, jesli robiona samemu.




11. sezamowa
"Sezam jest rośliną leczniczą o oryginalnym słodko-gorzkim smaku. Jest bogatym źródłem protein, witamin A, E, witamin z grupy B, magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu. W swym składzie posiada również lecytynę wpływającą pozytywnie na sprawność umysłową, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Ma działanie przyspieszające wzrost włosów i przeciwdziałające siwieniu. Poleca się spożywanie ziaren zmielonych lub prażonych na patelni, co sprawia, że są one łatwiej trawione, a dodatkowo uwalnia od kwasu szczawiowego wiążącego wapń w organizmie. Sezam jest stosowany głównie do posypywania wypieków i sałatek, zup oraz słodyczy."


Również odtłuszczona.  Możemy zrobić ją poprzez zmielenie sezamu.





Mąki z pestek czy nasion mogą być ciężkostrawne, ponieważ nasiona lubią pęcznieć, zalegać w przewodzie pokarmowym. Najlepszą alternatywą dla osób z chorymi jelitami (wzdęcia, zaparcia, biegunki) jest mąka kokosowa. Orzechowe -z migdałów, orzechów włoskich również nie są polecane w dużych ilościach (tj do stosowania na co dzień). Orzechy zawierają m.in. kwas fitynowy, które powoduje gorsze wchłanianie substancji odżywczych.


Wszystkie w/w mąki są dosyć drogie, dlatego zachęcam do zakupu młynka do kawy (ja używam takiego za 30 zł i dobrze się sprawdza) w który mielimy pestki/nasiona/wiórki/orzechy na mąkę lub używamy blendera. Niestety mam tylko ręczny i niezbyt nadaje się do robienia mąki :<

mój młynek: 
młynek polecam także do wyrobu pysznego kremu kokosowego (mielimy do uzyskania gładkiej konsystencji wiórki)


lub masła orzechowego (najlepsze jest z migdałów!): 







8 komentarzy

  1. Muszę kupić tę mąkę żołędziową. Jak na razie korzystam z kokosowej, migdałowej i z pestek dyni. Używam też mielone siemię lnianę. A książka" cud mąki kokosowej" jest bardzo fajna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a mogłabyś przybliżyć co można znaleźć jeszcze w tej książce oprócz przepisów? :)

      Usuń
  2. Na początku książki opisane sa zalety maki kokosowej (porównana jest z innymi makami), oleju i kokosa oraz diety bezglutenowej. Wg autora mąka kokosowa jest zalecana przy odchudzaniu,cukrzycy, dla zdrowego serca, jelit itp. Opisane jest jak używać mąki kokosowej (jest bardziej chłonna od innych mąk). Przepisy są na różne ciasta, spody do ciast, muffinki, bułeczki oraz dania wytrawne. Niektóre przepisy zawierają cukier więc trzeba je troszkę modyfikowac, ale ogólnie ja jestem zadowolona z jej zakupu. Szkoda, ze w j.polskim nie ma książek z przepisami paleo, te w j.ang.są strasznie drogie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mąki żołędziowej nie znałam wczesniej. Ciekawe czy będe mogła tutaj kupić, poszukam.
    Przepisy są w jednej z książek o paleo. Kiedyś kupiłam z ciekawości książkę, żeby sprawdzić o co chodzi z tą dietą. Poza tym są strony anglojęzyczne, blogi, które są w całości poświęcone tej diecie. Nie trzeba kupować książek.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. czy jesteś w stanie określić rodzaj mąki, który w smaku będzie najbardziej zbliżony do pszennej? wiadomo, że to nigdy nie będzie to samo, ale chociaż jakiś taki podobny zamiennik...

    OdpowiedzUsuń
  5. mam pytanie , skoro orzechy poddane obróbce cieplnej są niezdrowe to jak jest z mąkami orzechowymi oczywiście kokosowa jest często odtłuszczona i pozostaje tylko taka mąka która ma więcej błonnika niż tłuszczu ale takie domowe mąki np . lniana ma dużo tłuszczy wielonienasyconych no a te poddane obróbce stają się tłuszczami utwardzonymi

    OdpowiedzUsuń

TOP