niedziela, 7 września 2014

Kokos!




  Kokos niewątpliwie często pojawia się w kuchni paleo. Dozwolony także na protokole autoimmunologicznym, wspiera układ odpornościowy, dostarcza zdrowych tłuszczy, witamin, minerałów, pielęgnuje włosy, skórę i paznokcie, z oleju można zrobić m.in. pastę do zębów, dezodorant.
Na [basketo.pl] jest teraz promocja: za 900ml nierafinowanego oleju zapłacimy tylko 39,5 zł (z 69 zł).

Właściwości oleju kokosowego:
-pomaga w stabilizacji poziomu cukru we krwi
-zabija bakterie, grzyby, drożdże, wirusy w naszym organizmie, a także na naszej skórze - można leczyć nim np. grzybice pochwy (smarować okolice intymne) - jest to spowodowane obecnością kwasu laurynowego o takich właściwościach, który stanowi ok 50% oleju [1] [2] [3]
-podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL, obniża poziom złego LDL -nie bójmy się więc tego, że wiórki, olej, płatki, mleko kokosowe są tłuste [1] [2] [3] [4]
-przyspiesza metabolizm - powoduje, że zaczynamy wykorzystywać tłuszcz z okolic brzucha na cele energetyczne-40 kobietom z otyłością brzuszną podawano 30 ml oleju dziennie, co znacząco obniżyło ich BMI [1], natomiast u 20 otyłych mężczyzn zaobserwowano 2.86 cm mniej w pasie [2]
-świetnie nawilża skórę, zastępuje wszelkie balsamy, masła, kremy do rąk, stóp, chroni skórę i włosy przed działaniem promieni słonecznym [1] [2] [3] 
-pozytywnie wpływa na pracę mózgu, np. u ludzi z Alzheimer'em [1] [2] [3] [4]
-zwiększa uczucie sytości [1] [2] [3]
-średniej długości trójglicerydy (medium-chain triglycerides-MCTs) obecne w oleju kokosowym są w stanie dostarczyć nam dużo więcej energii w porównaniu z innymi [1] [2] [3]
-jest to tłuszcz nasycony, a więc stabilny, nie zamienia się w szkodliwe tłuszcze TRANS
-najlepiej stosować go na zimno, do gotowania lub pieczenia można użyć rafinowanego, który jest tańszy, pozbawiony co prawda niektórych wartości odżywczych, ale wciąż jest to tłuszcz stabilny z dużą zawartością kwasu laurynowego 

W okolicach południowego Pacyfiku żyją ludzie, którzy 60% swoich kalorii czerpią z kokosów - cieszą się dobrym zdrowiem i wcale nie mają wysokiego poziomu cholesterolu, jak błędnie twierdzi się w Europie odnośnie nasyconych kwasów tłuszczowych [1] [2]
 
  Wiórki kokosowe, mąka, mleko, śmietanka, krem -półprodukty uniwersalne w każdej kuchni, można zrobić je samemu, a z nich pyszne ciastka, ciasteczka, sosy, desery i lody - bez problemy znajdziecie u mnie przepisy:


  Wiórki kokosowe są łatwo dostępne, niestety często zawierają dwutlenek siarki, który jest toksyczny. Wiórki bez siarki dostępne są np. w lidlu. Wiórków można użyć np. jako posypki zamiast cukru pudru do ciast lub zrobić z nich krem (miksując blenderem lub w młynku do kawy).



 Naleśniki z mąki kokosowej. Można dodać do nich  np. rozgniecionego banana, orzechy. Ciasto jest bardzo gęste i trzeba je "rozgnieść" na patelni.


 karob lub kako + krem z wiórkó + mąka kokosowa + mleko kokosowe

 placki, gofry, ciasta - mam szczęście, że w moim ulubiony sklepie ze zdrową żywnością (eko spiżarnia) 0,5 kg tej mąki kosztuje tylko 12,50


 krem z wiórków na plasterkach bananach i jako "polewa" do ciastek



Świeży kokos jest stosunkowe tani: np. w tesco kosztuje 1,99.

Jak otworzyć kokosa?
  Po pierwsze- orzech powinien być jak najbardziej świeży. Przed zakupem należy nim lekko potrząsnąć i sprawdzić, czy woda z jego wnętrza chlupocze- im więcej wody, tym bardziej świeży.

1. Śrubokrętem, korkociągiem lub ostrą końcówką noża wiercimy dziurę w jednym z 3 otworów- tylko jeden się otwiera ;)
Wiercimy w niej dosyć dokładnie, aby woda z wnętrza kokosa łatwo się wydostała- przelewamy ją do szklanki.
Woda kokosowa to nie mleczko kokosowe dostępne w sklepach.
Swoje wartości odżywcze zachowuje tylko świeża, bez konserwantów, 0,5l kosztuje ok 11 zł.
Nie ma zapachu, smak jej jest bardzo delikatny, zależy od świeżości orzecha - od słodkiego po lekko gorzki. Jest za to bardzo zdrowa - to naturalny izotonik - posiada ten sam poziom elektrolitów co nasza krew, idealnie nadaje się dla sportowców i ludzi odwodnionych. Wzbogaca nasze ciało m.in. o potas, wapń, sód, fosfor, magnez,witaminę C, B1, B2, B3, B5, B6, kwas laurynowy. Jest odpowiednia nawet dla małych dzieci.
witaminą C, B1, B2, B3, B5 i B6.

Czytaj więcej na http://kobieta.interia.pl/zdrowie/news-woda-kokosowa-zdrowy-smak-tropikow,nId,725523#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
wapń, sód, fosfor, czy magnez

Czytaj więcej na http://kobieta.interia.pl/zdrowie/news-woda-kokosowa-zdrowy-smak-tropikow,nId,725523#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Podobno w czasie II wojny światowej była używana na Pacyfiku do transfuzji krwi, ze względu na jej skład, zbliżony do ludzkiego osocza. Woda kokosowa zawiera także kinetynę, która zapobiega starzeniu się roślin, podobne działanie ma na nasz organizm. Pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi i układ krążenia.

 2. Następnie bierzemy młotek i uderzamy w sam środek- dookoła orzecha, dopóki nie pęknie na pół.



 3. Bierzemy nóż i wycinamy kawałki kokosa - odchodzą wraz z cienką, brązową warstwą - jest jadalna.




Kokos to smaczna i pożywna przekąska do chrupania np. w pracy, dosyć kaloryczna, składa się bowiem głównie z tłuszczu i białka - ale to zdrowy tłuszcz, potrzebny naszemu organizmowi o czym wspomniałam odnośnie właściwości oleju. Nie utyjemy od niego- wręcz przeciwnie, przyspieszymy swój metabolizm i dostarczymy sobie mnóstwa witamin i minerałów.


21 komentarzy

  1. Bardzo ciekawy post, zresztą jak każdy, uwielbiam Twojego bloga :) Mam pytanie odnośnie mleczka kokosowego. Gdzie go kupujesz? Jest dość drogie, a to w puszce często zawiera dodatkowe składniki, nie mówiąc już o tym, że przechowywanie żywności w puszkach jest niezdrowe. Czy sama robisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam House of Asia, ale tylko w kartonie, to w puszcze ma dodatki, a w kartonie - tylko kokos i woda. Można kupić w Makro, nigdzie indziej nie widziałam :( Poza tym w rossmanowe ma też dobry skład, ale mi nie smakuje...

      Usuń
    2. dziękuję za odp. a pamietasz może ile kosztuje to mleczko w makro?

      Usuń
    3. chyba coś koło 15-16 zł za litr, ale dokładnie niestety nie pamiętam :(

      Usuń
  2. Powiedź mi proszę gdzie kupujesz mąkę kokosową za 12,50 zł! Sprawdzałam ostatnio to widziałam w cenach 28-30 zł za 0,5 kg. Przepisy cudne aż sama nie wiem od czego zacząć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W eko-spiżarni w Gliwicach :)

      Usuń
    2. Jak podałaś tą cenę to od razu sobie pomyślałam, ze chyba mamy ten sam ulubiony sklep ;-)

      Usuń
    3. O dobrze wiedzieć, zaraz sobie zgooluje:) Dziękuje

      Usuń
  3. A ja mam pytanie nie związane z tematyką postu... Zmagam się z zaburzeniami odżywiania. Na Twój blog trafiłam przypadkowo jakieś 2 tygodnie temu i po tym co przeczytałam, postanowiłam odstawić zboża (nabiału i strąków nie jem już długo ze wg. na problemy trawienne) i myślę, że była to dobra decyzja. Mam do Ciebie jednak pytanie odnośnie ilości posiłków i/lub przekąsek. Jesz 3 główne posiłki i to wszystko, czy jednak pojawia się jakaś przekąska w postaci np. kremu z awokado/frytek z selera/banana z kremem kokosowym itp. czy jest to zawsze deser zaraz po obiedzie? Może pytanie jest trochę dziwne, ale mam nadzieję, że odpowiesz, bardzo by mi to pomogło... generalnie szukam sposobu, żeby sobie pomóc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jem również przekąski- chociaż na początku jadłam tylko 3 główne posiłki, ale miałam problemy z trawieniem i nie miałam apetytu, teraz mam dużo więcej i jem jeszcze przekąski ; )
      owoce- nigdy po obiedzie-2,5h po lub zaraz przed- inaczej fermentują

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź :) Bardzo lubię Twój styl pisania postów i ich tematykę również a co więcej to co piszesz na temat zaburzeń zarówno odżywiania jaki hormonalnych już bardzo mi pomogło. Dzięki Tobie zrobiłam badania i już wiem, że mam problemy z tarczycą, tak więc bardzo dziękuję:)

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę! Po to jest ten blog :) Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  4. mam takie samo pytanie-czy owoce jesc do tych glownych posilkow czy jako przekaska np z czyms z kokosa(mleczkiem,wiorkami etc)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "owoce- nigdy po obiedzie (ani po żadnym posiłku bogatym w białko, tłuszcze)-2,5h po lub zaraz przed- inaczej fermentują" jako przekąska między posiłkami

      Usuń
  5. Hej Anitko, mam pytanko, co uważasz o zażywaniu suplementu sproszkowanego kelpu, żeby wspomóc pracę tarczycy i uzupełnić braki jodu? moje TSH wynosi 3,2, więc próbuję coś zadziałać żeby je obniżyć, może jod pomoże :) dziękuję z góry za odp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie ma Hashimoto ani Gravesa to suplementacja jodem, w tym kelp to świetnie rozwiązanie :) warto jeszcze wcześniej sprawdzić poziom jodu w organizmie

      Usuń
  6. Nie wiedziałam, że aż tyle rzeczy można wyczarować z kokosów :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej,
    Jak moglabym wykonac paleo pierogi? Czy jest jakis przepis?

    OdpowiedzUsuń
  8. Więc gdyby moi rodzice słuchali mnie, kiedy byłam pulchnym brzdącem i dzielili moją miłość do kokosa, może dziś nie byłabym pulchną dorosłą z całym zestawem tarczycowych chorób, ale cóż, teraz wiem, że moją miłość do kokosa mogę tłumaczyć podświadomością. Widocznie mój organizm go potrzebuje i tyle, więc mam zamiar ulegać zachciewajkom na kokosa :D

    OdpowiedzUsuń

TOP